Zelf Super Mario levels maken!

Wisten jullie dat er wereldwijd meer dan 310 miljoen spellen in de Super Mario-serie verkocht zijn? Dat zijn er een hoop! Het is daarom ook bijna onmogelijk om dit beroemde gamepersonage níét te kennen. En laten we eerlijk zijn; wie heeft er vroeger thuis nou geen (S)NES gehad en Super Mario Bros. gespeeld? Precies. Super Mario viert trouwens zijn 30e verjaardag en daarom mogen we – in plaats van enkel zijn old school levels spelen – nu zelf eens Super Mario levels gaan ontwerpen!

Zelf Super Mario levels ontwerpen doen we in de game Super Mario Maker. Als je het spel voor het eerst opstart, loop je eerst een kleine tutorial door. Wat overigens heel leuk is gedaan; je moet een level uitspelen, maar je kan niet tot het einde van het level komen omdat het level niet af is! Dus je wordt gevraagd of je het level af wilt maken. Hierbij krijg je een beetje hulp, waardoor je snel door hebt hoe het bouwen en plaatsen van dingen werkt. Als je hiermee klaar bent, kun je zelfstandig levels gaan ontwerpen!

wiiu_mariomaker_scrn01_e3

Voor het eerst in 30 jaar kunnen we zelf aan de slag met alle elementen uit de 2D Super Mario games, zoals de bekende vijanden, ?-blokjes, power ups, muntjes en groene buizen. We mogen helemaal los gaan qua creativiteit en levels op onze eigen manier invullen. Dit doe je allemaal met behulp van de Gamepad, wat overigens heel gemakkelijk en vlot werkt.

wiiu_mariomaker_scrn04_e3

Je kunt niet alleen maar old school levels ontwerpen, je kunt namelijk ook in de stijl van Super Mario Bros. U je levels gaan ontwerpen. Een mix van nostalgie en het vernieuwende wat we van Nintendo gewend zijn.

Vrijspelen

Als je voor het eerst een level gaat ontwerpen, zal het je opvallen dat je een beperkt aantal mogelijkheden hebt. Hoe vaker en langer je speelt, hoe meer dingen je vrijspeelt. Zo blijf je doorspelen; dat is zo leuk aan unlockables! Maar toch vind ik het jammer dat het vrij lang duurt voordat je alles hebt vrijgespeeld, want op het begin zijn de mogelijkheden erg beperkt. Het ontwerpen wordt pas écht leuk als je werkelijk alles kunt gebruiken.

Super Pikachu

Naast dat alle elementen uit de voorgaande 2D Super Mario games in dit spel verwerkt zitten, is er natuurlijk ook voor vernieuwing gezorgd. De toevoeging van geluidseffecten, het combineren van items en het gebruik van amiibo maken Super Mario leuker dan ooit tevoren. Zo kan ik bijvoorbeeld mijn Pikachu-amiibo erbij pakken en een Pikachu-power up verstoppen in een ?-blokje, zodat ik Mario kan laten veranderen in Pikachu en zo het level uitspelen met één van mijn favoriete Pokémon.

Levels delen

Je gemaakte kunstwerkjes hoef je natuurlijk niet alleen voor jezelf te houden, je kunt ze delen met de hele wereld! Nadat je je level hebt geüpload, kunnen anderen hem spelen en beoordelen met een ster. Ontvangen van sterren is natuurlijk heel leuk, want dat stimuleert om nog meer levels te maken. En het feit dat je levels gezien én gespeeld worden maakt het ontwerpen en delen van levels natuurlijk nóg leuker!

wiiu_mm_e32015_10

Niet alleen maken, maar ook spelen!

In Super Mario Maker staat het ontwerpen van je eigen Super Mario levels centraal, maar natuurlijk valt er ook genoeg te spelen! En dan heb ik het natuurlijk niet over het spelen van je eigen levels, maar in het spel zitten genoeg voorgebakken levels om je de mogelijkheden te laten ontdekken. Daarnaast is er ook een hele database aan levels door medespelers gemaakt.. en dat zijn er meer dan je zelf bij kan houden. Je kunt aan Super Mario Maker dus letterlijk oneindig veel plezier beleven.

Helaas zit er geen multiplayer mode in Super Mario Maker. Wat ik zo leuk vond aan Super Mario Bros U, was het feit dat je samen kon spelen met 3 andere mensen. Een super groot gemis is het niet, want het ontwerpen staat vooral centraal, maar hoe gaaf zou het zijn geweest als je je gemaakte levels met je vrienden kunt spelen?

Super Mario Maker is een echte aanrader en als Mario fan ben je eigenlijk wel verplicht om dit spel aan te schaffen. Speciaal voor jullie heb ik twee verschillende levels ontworpen! Een PinkGraphics level waar Pikachu natuurlijk niet in kan ontbreken en een level waarbij je enkel opzij moet lopen en je vanzelf alle obstakels overwint. Level ID’s: 6B96-0000-007A-5D5F en 6D0F-0000-0081-21E0. Ik zou het leuk vinden als jullie je gemaakte levels ook zouden delen met mij!

2015-10-02 12.23.41Ter ere van Mario’s 30e verjaardag en de lancering van Super Mario Maker is er gewerkt aan een super groot graffiti level in Hoog Catharijne (Utrecht). Als je in de buurt bent, moet je zeker even langs gaan om dit kunstwerk van bijna 40 meter lang te bekijken!

Welke Super Mario spellen heb jij eens gespeeld?